bg

Burn out

Het kan iedereen overkomen: door omstandigheden of samenloop van situaties, raak je (te) veel energie kwijt. Je merkt dat je oververmoeid bent en minder kunt verdragen. Je lichaam geeft aan dat het teveel voor je wordt. Dit noemen we een burn out. Burn out is een vorm van overspannenheid.

 

Burn out oorzaken

Wanneer we kortdurend met een beetje stress of spanning te maken krijgen kunnen we dat dikwijls prima hanteren. Het is zelfs gezond wanneer je voor een uitdaging of examen een beetje gespannen bent, dit houdt je scherp en alert. Het is wel belangrijk dat je je daarna weer voldoende kunt ontspannen. Wanneer de eisen die aan je gesteld worden te hoog zijn, of niet om kunt gaan met de stress kan dit oververmoeidheid en overspannenheid opleveren.

 

Stress kan allerlei oorzaken hebben; Een ingrijpende gebeurtenis zoals het verlies van een dierbare, een scheiding of ontslag. Maar zeker ook wanneer je overbelast raakt doordat er teveel van je gevraagd wordt. Op je werk of in je omgeving. Als je merkt dat er van alles op je afkomt en ’s avonds ligt te piekeren zonder een oplossing te vinden zou het kunnen dat je oververmoeid raakt met overspannenheid tot gevolg.

 

Lees hoe andere zijn geholpen tijdens een burn out

 

Belangrijk is ook om uit te zoeken hoe jij met stress omgaat. Ben je perfectionistisch? Vind je het moeilijk om ‘nee’ te zeggen? Heb je moeite om hulp te vragen? Of vind je het lastig om je gevoelens te uiten? Ben je (te) betrokken op je werk? Stel je te hoge eisen aan jezelf? Iedereen reageert anders op stress, maar wanneer de omstandigheden zich opstapelen waar jezelf geen invloed op hebt is het belangrijk te weten hoe jij precies reageert, want alleen jij kan hier iets aan veranderen.

Burn out symptomen

Als je overspannen bent, een burn out hebt krijg je te maken met zowel psychische als lichamelijke klachten. Je kunt bijvoorbeeld last hebben van oververmoeidheid (zowel lichamelijk als geestelijk), prikkelbaarheid, gejaagdheid, slecht kunnen slapen, een gespannen gevoel hebben, piekergedachten, onzekerheid, nergens geen zin meer in hebben, geen oplossing meer zien, hartkloppingen, concentratieproblemen, moeite hebben met veel geluid of kleurprikkels, schuldgevoelens, angst, geen behoefte aan seks, verminderde weerstand, geen of weinig behoefte aan sociale contacten, slecht functioneren op het werk of in je omgeving.

 

Burn out therapie

Bij een burn out nemen vermoeidheidsklachten af wanneer je rust neemt. Maar om herhaling te voorkomen is het belangrijk dat je goed voor jezelf weet waar deze klachten nu eigenlijk vandaan kwamen. Welke omstandigheden en bezigheden hebben tot deze overspannenheid geleidt? Heeft dit te maken dat je graag alles perfect wil doen? Ervaar je problemen op je werk? Je huisarts of bedrijfsarts stelt vast of je een burn out hebt. Zij kunnen je ook begeleiden met je herstel. Dikwijls wordt de hulp van een professional ingeroepen. Een psychosociaal therapeut of een psycholoog.

 

De therapeut gaat samen met je kijken naar je klachten, de manier waarop je met die klachten omgaat. Het is belangrijk te kijken van welke activiteiten je energie krijgt. Zo breng je samen in kaart hoe je zelf op een andere manier kunt gaan leven waardoor je minder snel vatbaar bent voor omstandigheden die deze overspannenheid veroorzaakt hebben.

 

Burn out herstel

Het verschilt uiteraard van persoon tot persoon maar de meeste mensen zijn na een half jaar weer volledig hersteld. Soms kan het wat sneller gaan maar soms ook wat langere tijd in beslag nemen. Wel is het belangrijk dat je voldoende rust en een geschikte behandeling volgt.

 

Meer informatie over hoe ik jou kan helpen tijdens een burn out? Neem dan contact met mij op, ik help je graag verder.


Ervaringen


"Hi Noelle,
Wij zijn deze week " veilig" teruggekomen na n onvergetelijke reis in Vietnam.
Ik zou je nog even laten weten hoe het ging.
Wij hebben totaal 5 vluchten gemaakt. 3 ervan gingen goed. Het betroffen vluchten zonder bijzonderheden en m.b.v. jouw tips werden het best relaxte vluchten. De andere 2 waren zwaarder. (....) Ik voelde dat de angst het won en op die momenten kon ik me naar mijn gevoel niet vastgrijpen aan de oefeningen. We gaan nog maar verder met trainen want dat reizen is toch wel fijn😊
Ingrid."

Ingrid (51, Vliegangst, angst om te verongelukken)

Toepaste behandeling: 3 sessies ACT-therapie

"Ik ben weer helemaal opgebloeid, dankzij deze therapie!"

Man (58, depressie)

Toepaste behandeling: ACT


"De mens is als een mijn vol edelstenen,
de mooiste schat is in jezelf te vinden."

"Om je gezicht te zien gebruik je een spiegel,
om je ziel te zien een kunstwerk."

- G.B. Shaw -

"Als je de ravijnen tegen stormen beschermt,
zul je nooit de schoonheid van hun groeven zien."

- Elisabeth Kubler-Ross -

"You can't use up creativity.
The more you use, the more you have."

"Jezelf kennen betekent geworteld te zijn in Zijn,
in plaats van verdwaald te zijn in je verstand."

- Eckhart Tolle -